søndag 16. desember 2012

Brun kager

Hvis jeg måtte velge EN kake til jul...da ville
 jeg valgt, uten tvil danske Brun kager som min favoritt!
...i en bit opplever man "alle" julesmakene på en gang:
kanel, nellik, appelsin, mandler...mmm
Jeg har laget miniatyr-stjerner, en perfekt munnfull!
Brun kager
1 kg mel
1 ts bakepulver
500 g smør
500 g sukker
250 g lys sirup
6 g malt nellik
25 g kanel
200 g hakkede mandler
150 g kandiserte sitrus og appelsin skall
revet skall av en sitron
Slik gjør du:
Smør, sukker, og sirup smeltes i en gryte på svak varme.
Bland inn krydder, mandler og frukten.
Når blandingen er avkjølt, ha i mel og bakepulver.
Elt deigen (den er litt vanskelig å samle sammen)
Lag "pølser" av deigen og la den hvile litt.
Lag kaker etter eget ønske.
Stek på 200 grader, ca.10 minutter
(tiden kommer an på hvor tykke de er)
Tips:
Samle deigen med plastfolie,
da er det lettere å rulle pølser...skjønner?
I dag skal jeg ha en "knapp-kake" til kaffen :-)
Ønsker deg en fin 3.søndag i advent...

5 kommentarer:

  1. Thank you for sharing! I am definitely making these this coming week!!

    SvarSlett
  2. Mmmm..de ser gode ut.
    Klem

    SvarSlett
  3. Ummm... hvor ser de lækre ud - og så smukt du har arrangeret det.

    Kh. Marlene

    SvarSlett
  4. Wow, disse så gode ut!
    Kan de kandiserte sitrus og appelsinskallene byttes ut med noe? Er det mulig å bare raspe opp skall og ha oppi, eller blir ikke det noe bra? :-)
    De så iallfall utrolig deilige ut, så denne oppskriften vil jeg mer enn gjerne prøve meg på selv!

    SvarSlett
  5. Evt: hvordan kandiserer du dem? :-)

    SvarSlett